7 May 2009

“Nu mai incercati sa salvati planeta!”

“Natura a disparut. A disparut inainte ca noi sa ne nastem, inainte chiar ca parintii nostri sa se nasca, a disparut inaintea ridicarii piramidelor si chiar inainte de civilizarea omului. Traim pe o planeta uzata.” Erle Ellis, ecologist al Universitatii din Maryland-Baltimore County.

“Daca acest lucru ne deranjeaza, este cazul sa depasim momentul. Traim astazi in Antropocen , o epoca geologica in care atmosfera Pamantului, litosfera si biosfera sunt modelate in principal de interventia umana.

Da, natura este inca prezenta si ne mai surprinde uneori neplacut cu dezastre, insa nu se mai afla in pozitia de factor de decizie. Acum, aceasta este sarcina noastra. Nu este cazul sa invinuim natura pentru incalzirea globala, pentru ridicarea nivelului marilor, pentru extinctiile in masa sau speciile invadatoare, pentru esecurile agricole sau pentru saracie. Toate acestea stau in mana noastra.

Societatea trebuie sa invete din progresul sau stiintific cum sa explice transformarile in cazul gazelor cu efect de sera si al biosferei in perioada Antropocenului. Din studiul stiintific, din arheologie, paleo-ecologie si chiar epidermologie reiese ca oamenii au modelat in mod vizibil planeta in ultimele mii de ani. Au vanat excesiv, au defrisat excesiv si au consumat excesiv. Responsabil indubitabil al dezechilibrelor actuale, este, deci, omul. Planeta noastra este una uzata. Multumita noua, Pamantul a devenit mai fierbinte, mai despadurit si mai putin biodiversificat in timpul ultimelor milenii.

Ce este de facut acum? In primul rand, sa incetam a mai incerca sa ne salvam planeta. Este timpul pentru o ecologie “postnatura”. Postnaturalismul presupune reciclarea gunoiului nostru, gestionarea inteligenta a gunoiului lasat de bunicii nostri si asigurarea celui mai bun gunoi pentru nepotii nostri. Postnaturalismul presupune indragirea si imbratisarea naturii umane, a celei pe care ne-am creat-o noua si a naturii in care traim.

Este vremea sa ne salvam pe noi insine. Este adevarat ca preistoria este presarata cu ramasitele civilizatiilor disparute, dar Homo sapiens nu va disparea. De fapt, noi oamenii putem transforma intr-un gunoi total planeta si tot sa supravietuim. Am facut-o deja in multe sensuri. Nu ne place asa? Atunci sa incetam gunoiul. Sa folosim energie regenerabila. Sa curatam, sa reparam, sa muncim. “Nava” Pamant este garantata pentru inca multi kilometri.”, sustine acelasi Erle Ellis.

Sursa: Wired

1. Poze

Excelent punct de vedere. Ca sa se miste ceva in directia ecologiei trebuie ca eforturile depuse acum de putini sa se multiplice astfel incat toti sa participam la o planeta mai sanatoasa si mai frumoasa.

2. George Carlin