15 July 2009

Cele cinci lovituri ale incalzirii globale

Neindoielnic, am ajuns sa ne confruntam cu dezastrele provocate de incalzirea globala provocata de noi insine, prin revolutiile tehnologice din ultimele doua secole.
Raul a fost deja facut, deoarece gazele, pulberile si poluantii responsabili de efectul de sera pot petrece in atmosfera planetei noastre perioade indelungate, care variaza intre sute si mii de ani, depinde de poluantii in cauza. Pe scurt, iata cateva dintre  cele mai grave efecte ale incalzirii globale.

5. Raspandirea bolilor: odata cu incalzirea accelerata a tarilor din nord, o serie de insecte purtatoare de virusi si microbi vor migra inspre nord, impreuna cu propriul bagaj mortal. Sa nu uitam ca in multe tari din lumea a III-a, malaria nu a fost complet eradicata.

4. Ape din ce in ce mai calde si mai multe uragane: cum temperatura Oceanului Planetar creste in fiecare an, va creste, in mod direct, si incidenta uraganelor care vor deveni mai frecvente si mai devastatoare decat cele din prezent. Dovada ca lucrurile stau asa sunt fenomenele meteo extreme din anii 2004-2005.

3. Asaltul secetei si al valurilor de caldura: cu toate ca unele zone de pe Terra vor deveni tot mai umede si ploioase din cauza climei data peste cap de incalzirea globala, alte zone vor suferi dramatic de pe urma secetei prelungite si a valurilor de caldura. Africa va suferi cel mai rau, in timp ce Europa se va confrunta cu perioade de seceta nemaiintalnite pe “batranul continent”. Apa a ajuns deja o comoara rara in Africa, iar conform estimarilor expertilor din cadrul Intergovernamental Panel of Climate Change, incalzirea globala va duce la izbucnirea razboaielor pentru resursele de apa ale omenirii.

2. Consecinte economice: toate efectele incalzirii artificiale a climei vor duce la probleme economice grave in majoritatea tarilor de pe mapamond. Uraganele vor provoca pagube de miliarde de euro, iar bolile vor duce la scumpirea scapata de sub control a tuturor medicamentelor. Agricultura si cresterea animalelor vor avea serios de suferit de pe urma aridizarii solului, ceea ce va duce la cresterea incredibila a pretului alimentelor.

1.Topirea ghetii de la poli: fenomenul topirii calotelor Antarctice si Arctice este un proces care ascunde la randul sau patru mari pericole pentru omenire :

- In primul rand va creste nivelul marilor si oceanelor. Gheata de la ambii poli insumeaza o cantitate de 5 773 000 mile patrate de apa capsulate sub forma ghetii. Conform Ice Data Center, daca toata gheata se va topi, nivelul marilor va creste cu 71 de metri. Tradus pentru Romania, ar insemna ca Dobrogea, Delta si jumatate din Baragan vor fi inghitite de apa, Marea Neagra urmand a se intinde pana la orasul Urziceni.
- Topirea gheturilor va duce si la dezechilibrul ireversibil al tuturor ecosistemelor de pe Terra. Ghetarii sunt alcatuiti din apa dulce, iar toata aceasta apa dulce revarsata in Oceanul Planetar, va desaliniza apa tuturor marilor si oceanelor. Acelasi proces de desalinizare va deregla curentii oceanici care au rolul de a regla temperatura la nivel planetar. Curentul Gulfstream din Atlantic va circula haotic aruncand intr-o noua era glaciara nord-estul Americii si Canadei, precum si Europa de Vest.
- Cresterea temperaturilor din Arctica si Antarctica va duce la schimbarea dramatica a peisajelor si ecosistemelor din aceste regiuni. Multe specii de animale vor disparea.
- Cel mai periculos efect este cel legat de cresterea radiatiei solare resimtita pe Terra. Calotele glaciare de la poli sunt niste suprafete imense de gheata care reflecta lumina solara si radiatiile ultraviolete, inapoi in spatiu. In acest fel planeta este deopotriva “racorita” si protejata de radiatiile periculoase. Daca calotele glaciare dispar, singurul care va reflecta intensitatea periculoasa a razelor solare va fi oceanul planetar. Cum apele sale sunt mai inchise la culoare decat albul curat al ghetii, vor absorbi si inmagazina mai multa caldura, amplificand si mai puternic incalzirea globala.

Suntem, oare, pregatiti pentru ceea ce va urma? Vom sti sa combatem efectele propriilor noastre actiuni care acum se intorc impotriva noastra, asemenea unui bumerang? Ramane de vazut.

Un comentariu
  1. maria

sunt foarte utile aceste semnale periodice de alarma, insa faptul ca este necesar ca ele sa se repete din cand in cand, ne demonstreaza ca avem o problema…de perceptie sau de intelegere, daca vreti. este suficient pentru unii sa se gandeasca ca ei nu vor mai apuca sa simta consecintele incalzirii globale si implicit, ale faptelor lor, deoarece acestea se produc in timp. dar oare se gandesc ca poate omenirea nu a ajuns la final, ca poate mai avem o gramada de lucrui de descoperit si de oferit?